Aranda3
De nieuwe standaard in branchecommunicatie
Aranda3 is een verdiepende aanpak die branches en beroepsverenigingen helpt hun contacten met leden, pers, publiek en politiek structureel te verbeteren. Communicatie is cruciaal, of het nu gaat om het informeren en betrekken van leden of het communiceren met stakeholders en het grote publiek. Aranda3 helpt u deze kerntaak te optimaliseren.
3 modules
De aanpak bestaat uit drie modules: Effectief omgaan met de media, overtuigend schrijven en reputatie verstevigen. De nadruk ligt op verbetering door oefening, coaching en onderlinge gesprekken aan de hand van vraagstukken uit de eigen organisatie. De aanpak helpt om de werking van media te begrijpen en die werking zelf toe te passen in alle eigen communicatiemiddelen: een professionaliseringsslag die direct de vruchten afwerpt. Geef uw organisatie een boost en laat Aranda3 voor u werken.
Meer invloed op leden, pers, publiek én politiek
Samen ontdekken
Samen met uw organisatie werken we aan de optimalisering van het contact met leden en externe partijen. De modules – effectief omgaan met de media, overtuigend schrijven, en reputatie verstevigen – stemmen we af op de specifieke behoeften van u en uw organisatie. De coaching en training zijn gericht op de dagelijkse praktijk, met kleine groepen voor optimale interactie en persoonlijke aandacht.
Ervaring en expertise
De Aranda3-aanpak is ontwikkeld door Jannes van der Velde en Peter Boorsma, beiden met een lange (internationale) staat van dienst in de versterking van brancheorganisaties en beroepsverenigingen.
Contact
Meer info, even sparren of een afspraak? Bel, app of mail:
Peter Boorsma – 06 1211 3184, boorsma@aranda.nl
Jannes van der Velde – 06 1091 3307, velde@aranda.nl
Module 1: Effectief omgaan met de media
Branche- en beroepsverenigingen hebben bij journalisten een streepje voor omdat ze geen direct commercieel belang hebben en omdat ze kunnen praten namens de hele sector of beroepsgroep. Die mediapositie kunnen ze benutten om hun communicatie met stakeholders en het grote publiek een extra boost te geven. Maar hoe doe je dat? Waar liggen de kansen? Waar liggen de valkuilen?
In een coaching- en trainingstraject leert Aranda organisaties beter om te gaan met de media. Het traject is toegesneden op de dagelijkse praktijk van belangenverenigingen en bevat veel oefeningen.
‘Om als organisatie goed in de media te komen, moet je denken vanuit de journalist en zijn belang. Een journalist is net een mens. Hij wil zijn werk doen: een stuk afleveren dat interessant en relevant is voor zijn lezers. Hoe meer oog voor het belang van de journalist, hoe meer kans dat je goed in het nieuws komt.’
Wij kijken heel tevreden terug op de training. Die sloot erg goed aan bij onze behoeftes en dat maakt klanten blij 😊. Rustig, laagdrempelig en erg prettig om mee samen te werken!
Carla Schepers, HR-manager Delpharm
Module 2: Overtuigend schrijven
Mensen die bij branche- en beroepsverenigingen werken, schrijven veel teksten: beleidsnotities, persberichten, nieuwsbrieven voor de leden en brieven aan Kamerleden. Maar doen die teksten ook wat ze moeten doen? Laat het Kamerlid zich overtuigen door de brief? Wordt het persbericht opgepikt door de media?
In een compact trainingstraject maakt Aranda deelnemers vertrouwd met de zeven geheimen van het overtuigend schrijven. Dat doen we vooral door veel te oefenen. De sessies zijn toegesneden op de praktijk van belangenverenigingen en richten zich op het samen zoeken naar een eigen stijl.
‘Je moet altijd met de deur in huis vallen. Of het nu gaat om een persbericht, een uitnodiging voor de ledenvergadering of een brief aan een Kamerlid – de lezer moet aan de hand van de eerste twee zinnen kunnen bepalen of de tekst voor hem of haar relevant is of niet. En zelfs als het niet relevant is voor de lezer, moeten die eerste zinnen blijven plakken.’
Module 3: Reputatie verstevigen
Veel branche- en beroepsverenigingen maken zich zorgen over de reputatie van de sector of de beroepsgroep. Hoe kijken stakeholders als overheden, vakbonden en ngo’s aan tegen de sector? Welk beeld hebben schoolverlaters van het beroep? En: wat kun je doen om de reputatie van de sector of het beroep bij te stellen?
In een gericht coaching-traject werkt Aranda samen met een klein team uit de organisatie aan versteviging van de reputatie van sector of beroepsgroep. Eerst analyseren we het probleem; wat weten we van de reputatie en waar zit de pijn precies? En waar zitten mogelijkheden tot verbetering? Daarna werken we samen een plan uit om de reputatie te verbeteren of te verstevigen.
‘De reputatie van een branche verbeter je niet met een gelikte publiciteitscampagne. Je zult echt iets moeten doem om je claims te onderbouwen. Het gaat om een goede analyse, een gedegen plan en consistente uitvoering.’
De aanpak van Boorsma en Van der Velde vormt het bewijs dat je met een eenvoudige, begrijpelijke strategie een ijzersterke reputatie kunt opbouwen en dat je kunt leren om daarvoor de juiste dingen te schrijven en te zeggen.
Raymond Puts, CEO OTTO Work Force (v/h AWVN)



